OPETH - The Last Will And Testament
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak a je to tu. Metalová masáž z dílny Metal Blade k nám přivanula dílko, nad nímž jsem zlomil dřevec kopí, aniž bych zaslechl byť jen jediný jeho tón. Nezvyklé prohlášení hned na začátku recenze, co? Avšak žádné strachy, novinářská čest zavelela tasit čepel a pustit se do nerovného boje se větrnými mlýny.
Severské sokolníky sleduji už od vydání velmi nadějného debutu tehdy ještě projektu FALCONER, který před pěti lety nadchnul mnoho power pozitivních fanoušků. Nemalý podíl na tom měl kromě svérázně skvěle provedené metalové muziky jistě i zpěvák Mathias Blad, představující solidní protipól plejády vykvičených zpěváků, odrostlých na rané éře HELLOWEEN. Nástupce debutu „Chapters from a Vale Forlorn“ mě už sice tolik nenadchnul, ale desítky velmi kladných recenzí ruku v ruce s odezvou fanoušků mluví jasnou řečí. Žádná idylka však netrvá věčně. Byl to právě Mathias a jeho definitivní odchod k muzikálům, který přerazil mladému sokolu křídla v rozletu. Zbytek zúčastněných následně šturmuje povýšením statutu FALCONER na regulérní skupiny a v čele s novým zpěvákem boduje s koncepcí „The Sceptre of Deception“, kterou by snad rozbrečeli i tak otrlou metalovou duši, jako jsem já. To album je totiž tak strašný, že jsem ho již po prvním poslechu úplně vytěsnil do nevědomí a byl tak při studii materiálů k nové desce nemálo překvapen zjištěním, že mi snad od FALCONER utekla celá studiovka. S prvními tóny mi však svitlo a hlavou proběhla myšlenka : „Jo tohle! Panebože…!“
Čili ideální rozpoložení k poslechu nové desky. No, nebudu vás napínat. Kupodivu není až tak zle. FALCONER už od začátku kariéry čerpali inspiraci kromě z metalu i z historických podkladů a folkové hudby. „Grime vs. Grandeur“ z této tradice až tolik nevybočuje. Historie zůstala defakto celá, ale folkové cítění tu vzalo bohužel trochu za své. Možná s výjimkou několika velmi pěkně zaranžovaných harmonií, kde si FALCONER uchovali svojí charakteristickou melodiku. Bohužel však nepříliš četných. Novinkou je naopak silná stylizace do heavy metalu 80. let, a to bohužel nejen na pěveckém postu. Kristoffer Göbel není totiž jen neodolatelný manekýn, ale i celkem silná a silně bezbarvá kopírka Kiskeho a Halforda. A to v tom nejhorším smyslu. Když pěje standardním způsobem, není mu vůbec co vytknout, ale nejde ani zbla pochválit. A pokud se náhodou rozhodne vytáhnout hlas z bahna sterility, blíží se jeho projev takřka vždy do hájemství dříve jmenovaných pánů (bohužel, jen blíží). Mathiasi, kde jen jsi? Další vadou na kráse je i přílišná fascinace již zmiňovaným klasickým metalem, která s přehledem zabíjí kdysi tak originální prvky, jimiž se tvorba FALCONER jen hemžila.
Přesto veškerou nevoli však musím říct, že se mi album „Grime vs. Grandeur“ po pár posleších docela zalíbilo. Řemeslně není prací rozhodně fušerskou a nad průměr ho vytahuje těch pár odlesků staré slávy (1 bod) i skutečnost, že 80kový hevík se dá vykrást i mnohem brutálnějšími způsoby než tak, jak to dělají FALCONER (0,5 bodu). S plným vědomím si tedy podepisuji ortel konstatováním, že mě ten hevík prostě pořád baví.
Duše nadějného prvoligového power metalu již téměř vysublimovala a FALCONER si začali upevňovat pozici druholigového střelce. Škoda, že jim cejch lehce nadprůměrných z průměrných asi vyhovuje. Je sice lépe než posledně, ale mohlo být ještě mnohem líp než dnes.
6,5 / 10
Stefan Weinerhall
- Kytara
Karsten Larsson
- Bicí
Kristoffer Göbel
- Zpěv
Jimmy Hedlund
- Kytara
Magnus Linhardt
- Basa
1. Emotional Skies
2. Purgatory Time
3. I Refuse
4. Humanity Overdose
5. The Assailant
6. Power
7. No Tears for Strangers
8. The Return
9. Jack the Knife
10. Child of the Wild
Northwind (2006)
Grime vs. Grandeu (2005)
Sceptre of Deception (2003)
Chapters From A Vale Forlorn (2002)
Falconer (2001)
Jestliže se FALCONER na své prvotině prezentovali vcelku ucházejícím metálkem a pozornost zasloužili hlavně díky pěvci, který zpíval jako chlap a ne jako vykastrovaný eunuch, pak na novince je všechno vzhůru nohama. Nový zpěvák totiž přesně zapadá do škatulky naprosto úchylných falzetových "hrdinů", a když navíc ani materiál nestojí na příliš stabilních nohách (hlavně většina "sborových" refrénů je plytká až hanba), musí být výsledek takový, jaký je...
Nemám rád, keď niektorá z mojich obľúbených kapiel padne takto nešťastne na hubu. Priam skvostným zážitkom bol pred tromi rokmi album "Chapters From A Vale Forlorn", nezabudnuteľný to balzam na dušu, ktorý si rád doprajem aj s odstupom času. Hovorí sa, že nikto nie je nenahraditeľný. V prípade bývalého speváka FALCONER, fantastického Mathiasa Blada to však jednoducho neplatí.
Jeho nástupca Kristoffer Göbel, v porovnaní s ešte prijateľnou predchádzajúcou doskou "Sceptre Of Deception" (nečudo, veď na nej hosťoval aj Mathias), na novinke ešte viac pritlačil na pílu a svojím takmer neznesiteľným lietaním vo výškach nielenže hádže výraz celej kapely hlboko do osemdesiatych rokov, ale doslova zabíja všetko to, čo bolo na tejto kapele originálne. FALCONER sú v súčasnosti prachobyčajným heavymetalovým štandartom. Avšak nielen vokály sú na "Grime vs. Grandeur" zúfalou slabinou. Ani hlavná postava a tvorca muziky Stefan Weinerhall sa tentokrát nepochlapil. Už v úvodnej "Emotional Skies" ako keby čerpal inšpiráciu z muzikálových paródií v slávnom seriáli Simpsonovci.
Škoda. Nečakal som, že práve Sokoliar mi pripraví jedno z najväčších tohtoročných sklamaní.
Zklamání! To je to správné slovo. :-( Ještě že jim to došlo a na nové desce se M. Blad vrátil...
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.